Absintmerken

Nieuwe naam

Helfrich (04/28/05 om 15:18:49):

Hoe geef je een naam aan een nieuw product? Met muzen of feeën hoeven we niet meer aan te komen en bij Van Gogh, Baudelaire, Verlaine en Rimbaud kunnen we ook maar beter uit de buurt blijven.

Het idee is dat een naam aan een aantal eisen moet voldoen:
1) eenvoudig (en niet vergezocht)
2) vrouwelijk, eventueel een meisjesnaam
3) op een of andere manier betrekking hebbend op wat onder de kurk zit
3) internationaal uitspreekbaar

Salome voldoet hieraan, al vind ik die naam desondanks niet geschikt. (Ad 3. Salome verenigt verleiding en destructie, wat zij gemeen heeft met de absint van weleer, of het beeld dat daarvan bestaat. Via Oscar Wilde is haar naam indirect met absint verbonden.)

Van de volgende namen kan of wil ik er een aantal niet gebruiken: Thalia (toch een muze, maar nu bij haar naam genoemd, wat ik beter vind dan "Muse zus of zo"), Satine (vleugje Hollywood en daarom eerder geschikt voor oliemengsels - wordt bovendien door amateurstokers gebruikt), Sibylline (verenigt vrouwelijkheid, troebeling en mythe), Opaline (parkietennaam voor een Verte - op zich passend, denk ik, maar komt niet in aanmerking), Sinthia (eenvoudig - geen verwijzing naar een of andere werkelijkheid buiten de absint).

Iemand een idee?

 

radioflux (04/28/05 om 22:21:42):

Mariken

(En Moenen op het etiket: "Comt drincken, ghesellen.")

 

Helfrich (04/28/05 om 22:34:43):

Had ik aan gedacht. Mijn bootleg draagt zelfs Mariken en Moenen op het bewust amateuristische etiket.  (Niemand die het ooit is opgevallen, overigens.)

 

AxaliaN (05/02/05 om 14:54:25):

Iets wat ik heel mooi vind en niet in jouw suggesties zit is Archange Opal, of gewoon Ange Opal of Verte. Heeft iets mysterieus, meisjesachtigs en doet denken aan het goddelijke. Opal en Verte verwijzen natuurlijk naar de absint.

Nog een voordeel van Archange Opal is dat het lekker over de tong rolt, althans, vind ik.

 

GroeneFee (05/05/05 om 16:31:04):

Voor deze kwestie hebben we een enquêteformulier beschikbaar gesteld, zodat een ieder binnen luttele seconden zijn mening kan ventileren. Zelfs anoniem, indien gewenst.
http://www.groenefee.nl/index.php?link=formnieuwenaam

 

Christian (05/05/05 om 20:57:00):

Mariken vindt ik best goed, en Satine ook,maar Mariken heeft de voorkeur.

 

anmaja (05/06/05 om 14:47:09):

Lenore

"For the rare and radiant maiden whom the angels named Lenore - Nameless here for evermore."
~ Edgar Allan Poe, The Raven

 

Christian (05/06/05 om 15:26:14):

anmaja schreef:

Lenore

"For the rare and radiant maiden whom the angels named Lenore - Nameless here for evermore."
~ Edgar Allan Poe, The Raven


[offtopic]Prachtig!,
op deze site staat trouwens een nederlandse vertaling van The Raven..erg mooi moet ik zeggen:
http://www.comnet.ca/~forrest/dutchraven.html
[/offtopic]

 

Barski (05/07/05 om 00:08:00):

Quote van Serge op 3 april 2005:

"Je houdt het recept en de naam; daar zie ik van af. Ondertussen ga ik verder op de door mij ingeslagen weg. Dat lijkt me beter voor jou. Dat het beter is voor mij weet ik wel zeker." Einde quote.

Even een vraagje; waarom opper je hier beide namen die ik van plan was te gebruiken zelfs nadat je me hebt toegezegd dat je afziet van het gebruik ervan? Vervolgens schrijf je er nog van die zeikerige opmerkingen achter terwijl je beide namen destijds zelf perfect vond.

Je bent niet echt een man van je woord hè, Serge? Of hou je gewoon van stangen?

 

Helfrich (05/07/05 om 00:12:36):

Deze inventarisatie van meningen was leuk, maar buiten dat ook werkelijk leerzaam. En verrassend! Dank aan allen voor de terugkoppeling.

Van een aantal namen die ik niet wilde of kon gebruiken, maar waarvan ik dacht dat ze wel zouden kunnen werken, bleek (of leek) dat laatste nogal tegen te vallen. Afgezien van een enkele adept, werden ze negatief of soms neutraal gewaardeerd.

Van de eigen bedenksels kwam de mooiste van een vreemdeling: Lenore. Mijn welgemeende complimenten, anmaja.  Alleen al de geciteerde regel van Poe zou een toereikend motief voor deze naam kunnen vormen. Echter, met het oog op de profilering van het product kleeft aan deze naam hetzelfde nadeel als aan Salome: duisternis.

Over wat voor een meisje gaat het dan eigenlijk? Zij is rank, haar jurk heeft een split die steeds iets van haar slanke benen onthult, een van haar bh-bandjes zakt soms af, en ze kijkt je brutaal en ondeugend recht in de ogen. Ze heeft nooit met de duivel geneukt. Ze is eerder een fantasma van de bon-vivant dan van de zwartromantische dichter.

Nameless here for evermore...

Haar past geen naam die te "gotisch" is. Zoals er ook niets "gothic" is aan haar vader, al draagt hij in de winter een zwarte mantel en een zwarte hoed.

Ik wil benadrukken dat dit geen Nijmeegs product is. Ik zou zelfs willen zeggen dat het on-Nederlands is, al komt het nu - en met enige nadruk - uit Nederland. Het wordt gefabriceerd in de hoofdstad. De naam waar de overgrote meerderheid een sterke voorkeur voor heeft, komt voor mij niet in aanmerking. Ik vind deze niet bij het product passen. Het spijt me.

Dan zou ik een compromis kunnen zoeken door een naam te kiezen waar bijna niemand echt problemen mee heeft (Is dat tegenwoordig typisch Nederlands of juist niet?), maar dat is te makkelijk en bovendien saai. Ook zinloos, want wat heb je aan een naam als die niet op de een of andere manier een zekere meerwaarde biedt?

Nameless here for evermore... Is dat erg?

Wellicht is het beter af te zien van deze hele exercitie en simpelweg de Pernods, Pernots, Blanouis, Segarra's, Küblers en Guys achterna te gaan. Helfrich est un nom suisse quand même !

 

Helfrich (05/07/05 om 00:14:33):

Barski schreef:


Zak!

Die is ook heel mooi, maar net iets te mannelijk voor wat ik zoek.

 

Helfrich (05/07/05 om 00:22:49):

Barski schreef:


Even een vraagje; waarom opper je hier beide namen die ik van plan was te gebruiken zelfs nadat je me hebt toegezegd dat je afziet van het gebruik ervan?

Ik zie ook zeker af van het gebruik ervan. Daarom gaf ik direct aan dat ik een aantal namen niet kon gebruiken, zonder breed in het openbaar te willen uitmeten waarom niet. Ik wilde ze wel peilen.

Vervolgens schrijf je er nog van die zeikerige opmerkingen achter terwijl je beide namen destijds zelf perfect vond.

Vond ik ook, maar inmiddels heb ik twijfels. De ene opmerking sloeg op het gebruik ervan op het Duitse forum. De andere was een chicane (maar ook een uiting van twijfel).

Je bent niet echt een man van je woord hè, Serge?

Ik denk toch van wel.

Of hou je gewoon van stangen?

Ja, dat weet ik zeker.

 

radioflux (05/07/05 om 00:31:22):

[b]Sirene[/b] (verleiding)
[b]Hebe[/b] (wijnschenkster)
[b]Ganymedes[/b] (wijnschenker)
[b]Atalante[/b] (jaagster)
[b]Circe[/b] (tovenares)
[b]Hespera[/b] (godin v.d. avond)
[b]Clotho[/b] (de spinster van het lot)
[b]Verdandi[/b] (Scandinavisch equivalent van Clotho)
of gewoon [b]Dandy[/b]

 

Helfrich (05/07/05 om 00:36:20):

radioflux schreef:


of gewoon [b]Dandy[/b]


;D

 

Helfrich (05/07/05 om 10:56:09):

Sterre - koosnaam voor Susanna van Baerle, muze van zowel Huygens, Hooft als Vondel.

 

radioflux (05/21/05 om 00:29:57):

Eline

"... was de jongste der beide zusters, donkerder van haar en ogen, slanker, minder rijk van vormen. Haar schaduwvolle, zwartbruine blik, bij de geämberde bleekheid van haar tint en het kwijnende van sommige van haar gebaren, gaven haar iets van een lome odaliske, die droomde. Die schoonheid verzorgde zij zeer, als een dierbaar juweel, dat men laat fonkelen en flonkeren, en deze aanhoudende zorg deed haar als verlieven op wat zij bevalligs aan zich vond. Minuten lang kon zij zich spiegelen, glimlachend met de fijne punt van de roziggenagelde vinger de lijn van wenkbrauwen wimper strelend, zich de oogleden een weinig amandelvormig vertrekkende, of heur bruine haren woest om zich heen warrelende, in de houding van een schalke zingara. Haar toilet verstrekte haar een onophoudbare moeite, een voortdurende, zeer ernstige overpeinzing, waarbij zich lichte kleuren met sierlijke vormen harmonieerden tussen het emailachtige tintelen van satijn en het in warme schakeringen wisselen van peluche, omwolkt door een apotheose van tulle en gaas, mousseline en kant. De lichte druppel, trillende onder de facetten van de brillant aan haar ringvinger, wekte, met de verwelkende geur van een sachet, een aangename gewaarwording van fijne weelde, iets zeer vrouwelijks en weeks in haar op."
--Louis Couperus

 

Helfrich (05/22/05 om 14:55:46):

Haha! Je bent nog steeds met die meisjesnamen bezig? Eline is mooi, Nederlands, literair en negentiende-eeuws. Wel is die Nederlandse Emma Bovary een klein jeugdtrauma van me, maar dat ben ik ruimschoots te boven gekomen.

 

radioflux (05/23/05 om 00:16:27):

Helfrich schreef:

Haha! Je bent nog steeds met die meisjesnamen bezig?

Ik heb Couperus nooit zo met absint geassocieerd, maar toen ik zijn boeken toevallig gisteren weer eens tegenkwam, kon ik het niet laten.

Net als Madame Bovary vind ik trouwens ook Eline Vere van een vermoeiend en deprimerend soort naturalisme, maar dit terzijde.

 

Helfrich (06/09/05 om 17:06:29):

radioflux schreef:


Net als Madame Bovary vind ik trouwens ook Eline Vere van een vermoeiend en deprimerend soort naturalisme, maar dit terzijde.

Is natuurlijk ook zo. Toch moet ik bekennen dat ik ooit wel iets heb gehad met dat soort proza. Toen was ik nog een jonge, pedante academicus - veelbelovend, maar lijdend aan het leven. Rijk van geest, fijn van zinnen en veroordeeld tot een wereld van louter botte geesten. Nu ja, ik heb een andere modus gevonden en tegenwoordig doe ik zelfs zaken, en verslijt ik de nieuwste modellen Beierse of Milanese automobielen in nog geen twee jaar tijd. Je moet toch wat.

Wel ben ik natuurlijk aan de drank geraakt, maar ik heb nooit begrepen wat daar zo erg aan zou zijn.

 

radioflux (06/10/05 om 00:55:35):

Helfrich schreef:


Is natuurlijk ook zo. Toch moet ik bekennen dat ik ooit wel iets heb gehad met dat soort proza. Toen was ik nog een jonge, pedante academicus -

Ook voor pedante academici van middelbare leeftijd is er een rol in het leven. Har har.

Wel ben ik natuurlijk aan de drank geraakt, maar ik heb nooit begrepen wat daar zo erg aan zou zijn.

Met overtuiging beleden alcoholisme heeft een heel eigen grandeur. Wanneer we saaie lichamelijke details als schade aan lever en hersencellen even buiten beschouwing laten, is er toch nauwelijks een meer literaire zelfdestructie denkbaar - tenzij we onze toevlucht nemen tot laudanum of opiumkit. De decadentie geassocieerd met een absintritueel draagt daar alleen maar toe bij.

Intussen is Absinthe Helfrich wel een felicitatie waard, vind ik. Proficiat! Ik ben benieuwd...

 

wilbert_v (06/11/05 om 00:23:39):

Ziet er goed uit! ik wist niet dat het al zo serieus was. Kunnen we al naar Janssens voor een proefje? Toevallig werkt mijn vriendin daar om de hoek dus ik kom er geregeld in de buurt.

 

Helfrich (06/13/05 om 23:41:29):

Eh... tja, vrienden, het punt is dat ik dit distillaat nu onmogelijk in productie kan nemen.

Tijdens de (vaak stormachtige) ontwikkeling ervan is er  heel wat gebeurd -- er zijn schisma's ontstaan, mensen hebben zich woedend van mij en dit forum afgewend (dat verder toch zo'n bekoorlijke kalmte uitstraalt), er zijn klappen gevallen, er heeft wat bloed gevloeid, maar er zijn ook banden gesmeed, vriendschappen ontstaan en natuurlijk is er erg veel gelachen. Helaas zijn we evenwel niet geheel zonder kleerscheuren uit de strijd gekomen.

Er is een product dat afnemers in binnen- en buitenland graag willen hebben. Zelfs de meest weerbarstige is om. Het is goed, hoewel altijd voor verbetering vatbaar. Ondertussen is de pleuris uitgebroken. Ik zou graag vertellen wat er aan de hand is, maar dat kan nu eenmaal niet. Hoe dan ook, het product is af, maar ik kan het nu niet maken. Niet in Nederland, en dat wil ik toch (want dat is een belangrijk deel van de uitdaging).

Er zijn trouwens kapers op de kust. Van respectabele concurrenten tot miserabele prutsers. Dat zijn er meer dan ik dacht. Het is onvoorstelbaar wat distributeurs en slijters soms toegestuurd krijgen. Nu goed, ze krijgen wat extra tijd -- op z'n minst een paar weken -- opdat ze vervolgens des te genadelozer van de markt gevaagd kunnen worden.

 

Absinthia (06/14/05 om 22:13:50):

Helfrich schreef:

Ondertussen is de pleuris uitgebroken. Ik zou graag vertellen wat er aan de hand is, maar dat kan nu eenmaal niet.


Nou heb je eindelijk een keer interessante nieuwsfeitjen om aan iedereen hier mede te delen... en dan hou je het zo vaag. Flauw hoor.

 

GroeneFee (06/14/05 om 23:39:50):

Zozo, u schuimt om 22:13 het net af, op zoek naar flauwiteiten, vanaf pc208-191 van de Utrechtse universiteitsbibliotheek. Die Helfrich heeft toch maar een spannend leven.

 

Absinthia (06/15/05 om 01:33:33):

Het is maar wat je spannend noemt. Ik moet natuurlijk wel een beetje de concurrentie in de gaten houden, maar dat weet jij natuurlijk al lang (ik dacht trouwens dat ik achter pc208-192 zat). Desalniettemin doet het mij een deugd te zien dat het je blijkbaar niet zo gemakkelijk af gaat dan je aanvankelijk dacht. Het lijkt er op dat je voorsprong wat kleiner wordt, we zien toch nog wel voor het einde van de zomer resultaat hoop ik? Weken worden namelijk al snel maanden weet je. Laat maar eens zien wat je kunt. Succes ermee.  ;D

 

Helfrich (06/16/05 om 23:39:26):

Hartstikke geinig natuurlijk, dit soort slapstick-achtige taferelen met concurrenten die in vermomming hier over de vloer komen om de pias uit te hangen, maar voor de goede orde wil ik toch het volgende benadrukken: wij registreren geen andere gegevens dan die door de gebruiker zelf zijn ingegeven, plus het IP-adres (dat geeft het ikoontje rechtsonder in iedere posting aan). En met die schamele gegevens doen wij helemaal niets, tenzij bijvoorbeeld een anonieme provocatie daartoe aanleiding geeft (en het geen moeite kost).

 

Barski (06/17/05 om 01:27:48):

Nou vooruit laten we de slapstick achtige taferelen maar achter ons laten. Zand erover. Zeg nou eerlijk hoeveel vakbroeders zouden er zijn die in dit ollekebolleke polderland bezig zijn met het ontwikkelen van een goede absint? Ik hoop van harte dat er binnenkort toch eindelijk een absint van een degelijke kwaliteit bij de slijterij te koop zal zijn. Van mij mag je de eerste zijn en ik zal zeker een fles kopen. Een gevarieerd aanbod is alleen maar goed voor de consument, tenslotte heeft niet iedereen dezelfde smaak.



 

Barski (06/17/05 om 01:43:37):

De op dit forum heersende "bekoorlijke kalmte" waarover je een paar berichten geleden sprak, daar is toch wel iets aan te doen toch?! Er lopen in dit land nog genoeg mensen die van deze heerlijke drank zo goed als niets afweten. Hetgeen ze weten is vaak ook nog eens niet overeenkomstig met de waarheid. De nieuweling, nog onbekend met absint zal dit forum snel genoeg vinden.

Echter, gezien de matige populariteit van Absint in Nederland zal dit forum nog een tijd gebruikt worden door een select gezelschap liefhebbers. Ik zal mijn recente grieven naast mij leggen en pogen een gedegen bijdrage te leveren aan dit forum.

 

Helfrich (06/18/05 om 11:04:43):

Dat is een loffelijk gebaar en ik denk dat iedereen er gelukkiger van wordt.  Ik, van mijn kant, zal mijn uiterste best doen om chicanes achterwege te laten.

Ik weet dat je een eerlijk en goed product ontwikkelt, hetgeen ik op geen enkele wijze zou willen dwarsbomen. Als je dit forum denkt te kunnen gebruiken bij het propageren ervan, vind ik dat prima.

Verder zie ik dit ook zeker niet als een competitie. Het is al lastig genoeg en er is ruimte zat voor ons allebei.

 

Barski (06/19/05 om 02:09:45):

Kijk van zo'n bericht wordt ik ook weer gelukkig. En wat betreft de complexe kanten van het ontwikkelen van een product... als ik ergens tegenaan loop wat ook voor jou interessant is om te weten dan zal ik het aan je doorgeven. Nog een fijn weekend, dat dit de voorbode mag worden van een mooie zomer.  :)

 

Absintmerken